Tuesday, April 6, 2010

Genesis in blogland

Nooit gedacht ik zelf nog een blog zou starten ondanks de aversie tegen alles wat mijn talrijke spelfouten zou onthullen. Praktijk wijst uit dat het verzenden van elektronisch gedachtegoed nog erger kan zijn. Corrigeren van je digitale onthullingen die eenmaal per mail zijn verstuurd naar de eeuwigdurende 'bytes'-velden is onmogelijk. Daarom mijn excuses, om dan toch eindelijk een blog te starten.

Je hebt het waarschijnlijk al geraden, ik ben meer dan geïnteresseerd in computers en 'Open Source Operating' systemen en geef een sterke voorkeur aan Linux. Meer precies de Debian distributie als een generiek systeem. Op de voorliefde hiervoor ga ik op dit moment niet in en laat dat graag over als oefening voor de lezer of bewaar ik voor een andere keer.

Sinds 1972 ben ik geïnteresseerd geraakt in computers en alles wat er in de verste verte gerelateerd aan was. Sleutelen aan ontwikkelborden zoals Acorn en het coderen hiervan in HEX en assembler waren mijn eerste schreden op weg naar een modern computersysteem. Dit alles kwam in een stroomversnelling met de komst van een PET 2001 in 1977. Sindsdien zijn mijn interesses behoorlijk veranderd, knutselen met de soldeerbout doe ik nauwelijks nog. Jammer, maar het is alles software heden ten dagen.

Op een goede dag belandde ik op de website van Debian waar mensen erg druk bezig waren met een ding onder de naam Woody. in die tijd zat ik zelf helemaal vast met een andere distributie, genaamd Suse 8 of 9 en was op zoek naar hulp om een start te maken. Ik was dan ook stomverbaasd toen ik eenmaal mijn 'IRC softtware' had opgestart dat zoveel mensen actief bezig waren met een ding wat ze 'Woody' noemden. Dat alleen al en de bereidheid om elkaar te helpen, maakte het voor mij eenvoudig een beslissing te nemen over iets waarvan ik toen nog nauwelijks kon overzien waar het toe zou leidden. Ja, ik heb vaak een 'RTFM' met een uitroepteken gekregen. Ik was me helemaal niet bewust dat dat geen 'Read the fine manual' betekende. Tja, de boodschap werd er niet anders door. Ik lees dus nog steeds veel over Debian en open Source systemen.

Je hebt waarschijnlijk al in de gaten dat ik meestal in het #debian kanaal op freenode rondhang. Tenminste binnen fatsoenlijke tijden volgens onze lokale tijd (CEST), een manier van communiceren die ik beter waardeer omwille van de meer directe interactie.

dutchfish


No comments:

Post a Comment